חפש בבלוג זה

יום שני, 30 בנובמבר 2009

ממזרים חסרי כבוד - נקודת מבט שונה


על הסרט האחרון של טרנטינו דיברו רבות, וכניראה שזו הייתה אחד המטרות המרכזיות שלו בעבודתו עליו. אך לצערי הרב בכל הדיונים והביקורות בנושא לא עלה ולא זכתה להתייחסות הסוגיה הוויזואלית ומשמעותיה, המאוד בעייתיים, שהפריעו לי מאוד במהלך הצפייה, לכן הייתי רוצה לעלות את העניין בפניכם.

כעת נתחיל, אך לפני שאנו עוברים לעיקר הייתי רוצה לבקש מכל מי שראה את הסרט לעלות בזיכרונו את מיטב קטעיו במהלך הקריאה, ומכל היתר לקבל את הכתוב כנקודת מבט נוספת שתוכלו לבדוק את נכונותה במהלך הצפייה, במידה ותחליטו להקדיש שעתיים וחצי מהחיים שלכם ליצירתו החדשה של מר קוונטין טרנטינו.

אפשר לדון רבות בסימבוליות של קטע זה או אחר, והיו כאלה שדנו על כך ארוכות, אך אני כאמור הייתי רוצה להתרכז בשיטה וויזואלית בה מוצגים הדברים ובמוזיקה המלווה את הסרט.

בואו נניח לשניה שהחבר'ה הלובשים אפור אינם נאציים אלה מדובר נגיד בכוכב לכת אחר עם חברה דימיונית השונה משלנו. מציגים לנו קבוצה של 8 לוחמים הצמאים לדם והנדרשים על-ידי מנהיגם להביא לו כל אחד 100 קרקפות של החיילים באפור.

כאשר החיילים מוצגים בסרט הם מצחקקים וחביבים, חוגגים הולדת בנו של אחד מהם, קצת משתכרים ובמקרה הגרוע ביותר יורים ברצפה. החיילים באפור לא שופכים במהלך הסרט אף לא טיפה אחד של דם, לא מפגינים שום אקט של אלימות או התעללות בשום גורם - רק מתאהבים, חולמים ורוצים לחיות.

קבוצת הלוחמים היהודים לעומת זאת משתוללת ללא הגבלה, הם חותכים, הורגים, מתעללים ורוצחים ללא הפסקה, הם מורידים קרקפות לאנשים, ומפוצצים ראשים של בני אדם עם מקלות בייסבול, הם חותכים באנשים חיים סימנים במצח עם סכין. כל זאת כאשר היתר עומדים בצד וצוחקים.

כל הפעילות של הלוחמים היהודים מלווה במוזיקה מתאימה ומצוגת בפרטים הקטנים ביותר, בכידי שכל צופה יוכל "להזדהות" עם הלוחמים היהודים כאשר הם מורידים את הקרקפת של החייל באפור והדם נשפך לכל עבר או מפוצצים ראשו של חייל אחר במקל וכל יתר היהודים צוחקים כאשר ידיהם מגועלות בדם - צוחקים ודם בכל מקום.

החיילים התמימים באפור, גם כאשר הם נדרשים לאלימות, עושים זאת רק מתוך הגנה עצמית, והיריות שלהם - לא שופכות דם! מפתיע אבל כנארה הגיוני ביותר למר טרנטינו. הכל תמים ונקי מצד החיילים באפור, והכל מתוך אילוץ בלבד.

אם לא היה מדובר בתגית "נצים" לגבי החבר'ה הלבושים באפור, לכל צופה בר דעת היה ברור מי הטוב ומי הרע בסרט.

הטריק הויזואלי הזה ידוע באומנות הקולנוע וניבדק בניסויים בשנות ה-60 וה70 בארה"ב ותפקידו להשפיע על התת מודע של הצופה בבניית מודל של טוב ורע בראשו, צפייה בסרט בודד מסוג זה לא תשנה את התדמית של היהודי או של הנאצי אצל שום צופה אך הדבר בהחלט ישאיר את הרושם שיוצר הסרט רצה להוריש לכל צופה וצופה ברמה התת הכרתית. אוסף של רושמים מסוג זה יוצר דעה אצל האדם, דעה שנדמה לו שהיא שלו בלבד שנולדה מתוכו, כאשר בפועל עוצבה בצורה מימנת על-ידי אנשי הקולנוע והמדיה.

רק התייחסות לבעיה ברמה מודעת, תמנע הדבקות של ערכים פגומים בהכרה שלכם קוראים יקרים.

אנא התייחסו לסרטים מסוג זה בזהירות רבה.... וצפייה נעימה למי שבכל זאת מעוניין

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני אישית מאכזב קלות מהסרט
כאשר אומרים טרנטינו יש לי צפייה לאיכות מסוימת של סרטים כפי שטרנטינו סיפק עד כה
ואליו בסרט הזה הוא לא סיפק את הסחורה
ובקשר למסר התת הכרתי שאתה מדבר עליו לא ברור מה אתה במאת מנסה להגיד לנו שבכול סרט שאנו נלך אליו צריך לנתח אותו ולראות האם יש שם מסר תת הכרתי בעייתי ??

Newrious אמר/ה...

אני לא מציעה לאף אחד לחפש מסרית תת הכרתיים הדבר יכול (במסגרת הטיעון של מדרון חלקלק) לגרום לשיגעון ופרנואיה. אני רק אומר שצריך להיות מודעים לכך שזה קיים. בדיוק כמו שאנו מודעים לקיומו של הרועה בעולם אך לא קמים כל בוקר לחפש אותו, ולא מצפים לו מעבר לכל פינה.
מודעות בפני עצמה היא דבר מועיל.

אנונימי אמר/ה...

אבל זו למעשה המציאות שבכול סרט יש מסר חלקם ברורים יותר חלקם פחות כנ"ל לספרים טלוויזיה עיתונות או בלוגים באינטרנט
אז בעיניי ברור שיש מסר לכול אחד מהמדיות הנ"ל
המקרה הזה לא שונה מהאחרים אולי המסר היה קצת יותר עדיין

Alex אמר/ה...

יש רק בעיה אחת עם כל זה - טרנטינו לא אנטישמי ואין לו שום סיבה להכניס לאמריקאים מסרים תת-הכרתיים נגד יהודים.
הוא אפילו ביקר בישראל בהקרנת הבכורה של הסרט (ויצא עם דניאלה פיק - שזה האמת סיבה מספיק טובה להתחיל להיות אניטישמי).

אבל האמת היא שמה שתארת הוא לא נכון, כי הדמות השלילית הראשית - אותו קצין מודיעין נאצי. רואים בבירור בתחילת הסרט שהוא איש רע ורודף יהודים. כך שזה לא נכון שבסרט רודפים את "החיילים האפורים" על לא אוול בכפם, בהחלט נותנים סיבה לשנוא אותם...

Newrious אמר/ה...

חוששני שהתגובה הזו תהווה ספויילר:
אותו קצין הנאצי שהוא ללא ספק דמות שלילית הוא בסופו של הסרט מתגלה בצד האנטי-נאצי ואפילו עוזר לחיילים היהודים לשרוף את כל ההנהגה הנאצית. הוא מצתייר בדיוק כמו יתר החיילים היהודיים - רוצח של חיילים תמימים באפור.
וגם כאשר הקצין הגרמני הורג יהודים אין דם. רק היהודים שופכים דם בסרט.
לגבי מי יצא עם מי לאונרדו דיקפריו יצא עם בר רפאלי, וכולם זוכרים איך הוא דיבר על יהודים...

הוסף רשומת תגובה


עקבו אחרינו בטוויטר