חפש בבלוג זה

יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

מאגר ביומטרי


הכנסת עשתה לנו תרגיל מעניין, והעבירה חוק המאפשר הקמה של מאגר ביומטרי בישראל - בהתנדבות היום, בכפיה עוד שנתיים. בהבדל ממה שטוענים המתנגדים אינני חושב שמדובר ברוע טהור ובתחילת עידן "האח הגדול" (האמיתי) בחיינו, אך עם זאת בלתי אפשרי להתעלם מהעובדה שנעשה צד משמעותי בכיוון הפטרנליסטי והמדינה תתחיל בפיקוח הרבה יותר צמוד על אזרחיה.לטוב ולרע.

המנתנגדים למהלך טוענים בקולי קולות שמדובר במהלך פסול ויחיד במינו בעולם, וזה לא מדוייק. בעולם המערבי, הן באירופה והן בארה"ב מקימים כבר משנת 2003 מאגרים ביומטרים לדרכונים. המהלך שייזמה ארה"ב בכלל ו-FBI בפרט שואף להקים מאגר ביומטרי כלל עולמי, הלחץ המסיבי הגלוי והמוסתר שמפעילה המדינה המשפיעה בעולם גרם להרבה מדינות ליישם מאגר ביומטרי בתחום שילטונם.

המאגרים הביומטרים הקיימים בעולם מכילים תמונות, ניתוח תווי פנים, ותביעות אצבעות, והכל במטרה להפוך את העולם למקום בטוח יותר. הטענה החזקה ביותר של המתנגדים למאגר הביומטרי היא הסכנה שבפריצה למאגר מסוג זה למרות כל ההגנות וההבטחה. גניבת נתונים ביומטריים או גרוע מזה החלפתם בנתונים מזוייפים יכולה להיום הרבה יותר מסוכנת ומשמעותית מגנבת תעודת זהות מהסוג הישן בגלל עניין הצפיות.

לגבי תעודות זהות ישנות מצפים ומחפשים זייפנים ורמאים ולכן הציבור והעובדים הרבה יותר "פוקחים עין" בעת מתן השירות. לעומת זאת בתעודות החדשות, הציבור מצפה להבטחה כבדה יותר ולכן כל פריצת הבטחה תיהיה מאוד קשה להוכחה ולא תיטופל כראוי, משתי סיבות:


  • הציבור לא יאמין שהכן הייתה פריצת הבטחה, הרי הוכיחו לנו שזה מאוד מאובטח

  • הממשל לא ירצה להודות שהכן הייתה פריצת הבטחה כי זה פוגע במהימנות השיטה והמאגר

לאור זאת מי שיצליח במציאות החדשה לפרוץ למאגר ביומטרי יזכה ב"חסינות" מכורח הנסיבות ויתחמק מעונש בקלות יתרה, מאשר היום עם התעודות הישנות.


עם זאת אין ספק שלפרוץ למאגר ביומטרי לא תיהיה משימה קלה, אך יש לזכור שתמיד הפריצה קוראת לגנב וניסיונות בתחום הרמאות נגד המאגר הביומטרי כבר נעשו והצליחו בעולם - המקרה של האישה הקוריאנית ביפן שהצליחה לעבוד על המנגנון ביקורת גבולות ביומטרי, גם במקרה הזה הסתמכות יתרה על המנגנון גורמת לפושעים רבים יותר לצאת יבשים מהמים.


אינני פוסל את המעבר למאגר הביומטרי, הרי אני תומך נלהב של הקידמה והטיכנולוגיה, אך יש להתייחס למעבר על פי הביטוי הידוע "כבדהו וחשדהו"

אזכורים לגבי המאגר ביומטרי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה


עקבו אחרינו בטוויטר